Welkom in China - Reisverslag uit Sjanghai, China van Mart Koopman - WaarBenJij.nu Welkom in China - Reisverslag uit Sjanghai, China van Mart Koopman - WaarBenJij.nu

Welkom in China

Door: Mart

Blijf op de hoogte en volg Mart

17 Februari 2014 | China, Sjanghai

Prettige kennismaking met Shanghai

29-01-2014
Ik kon meteen in het vliegtuig al beginnen met wennen aan de Chinezen, ik was namelijk een van de weinige Europeanen in het vliegtuig. De beste mensen waren gelukkig allemaal opgewekt want volgens mij vlogen ze allemaal terug voor het Chinese Nieuwjaar om het begin van het jaar van de paard te vieren. Het vliegtuig kon vanwege de mist(smog) donderdagochtend helaas niet landen in Shanghai waardoor we een aantal uren op het vliegveld in Beijing hebben doorgebracht. Zes uur later in Shanghai bleek dat mijn koffer helaas niet was meegekomen vanuit Londen, een of ander Chinees formulier ingevuld en maar bidden dat mijn koffer terugkwam. Die kwam terug toen ik twee dagen later s'nachts om 2 uur werd wakker gemaakt door een schreeuwende Chinees voor mijn raam, de beste enthousiaste man vond het wel blijkbaar wel humor s'nachts iedereen te wekken want met een grote glimlach stond hij voor de deur, ik was ook allang blij dat mijn koffer terug was dus win-win zullen we maar zeggen.

De Koreaan die mij ophaalde van het vliegveld gaf ook aan dat tussen de 18 en 20 miljoen van de 23 miljoen inwoners van Shanghai niet in de stad waren vanwege het Chinees Nieuwjaar. Nou hij kon me nog wel meer wijsmaken want het zicht was nog geen 300 meter vanwege de 'mist', ja smog dus. Ik ben terecht gekomen in een compound van zo'n 20 woonflats van rond de 12 hoog met allemaal appartementen en een groot hek daarom heen, vlakbij een metro station en een modern winkelcentrum, prima in orde dus.

Ik kon de eerste dag(donderdag) nog net kennismaken met een aantal huisgenoten die dezelfde dag vertrokken. Na snel wat tips te hebben opgeschreven en een aantal locaties op een kaart omcirkeld te hebben was het tijd om wat eten te halen. Dat bleek nogal lastig want het was inmiddels al 8 uur en alles zat bijna dicht omdat het oudejaarsavond voor de beste mensen was. Na twee keer het eten weggegooid te hebben (halfgare kip of stukken niet te identificeren vlees eten leek me nou niet echt een goed idee) kreeg ik gelukkig bij het derde 'restaurant' een doos met wat varkensvlees, rijst en veel uien mee. Dolgelukkig kon ik dus terug naar huis om bij te komen van de reis en te kunnen genieten van het geluid (er was niet veel van te zien) van gigantisch veel vuurwerk.

De volgende dag met de taxi naar het centrum van Shanghai gegaan en maar eens op zoek gegaan naar de wolkenkrabbers van de stad, dat duurde wat langer dat ik gedacht had omdat het zicht nog steeds niet meer dan 500 meter was. Na een uurtje lopen en een pittig ritje achterop een scootertaxi door de mensenmassa toch de wolkenkrabbers gevonden, nou prachtig natuurlijk. Qua infrastructuur zit het goed in elkaar hier, 13 metrolijnen brengen je voor minder dan een euro binnen 1,5 uur zo'n beetje overal waar je zijn moet in de stad, met de public transportation kaart kun je ook de taxi, bus of veerboot betalen. Verder liggen door de hele stad verhoogde snelwegen en staan er om de zoveel kilometer politie en sleepauto's klaar om na een ongeluk de snelweg weer vrij te maken. Op straat is ook nergens een vuiltje te zien, een beste prestatie als je bedenkt dat er 23 miljoen inwoners in de stad wonen, er wordt constant geveegd en de vloeren van de metro en metrostations worden volgens mij elke dag gedweild.

Die zaterdag maar eens de buurt rondom de compound verkend en s'avonds was het dan tijd om kennis te maken met het nachtleven van Shanghai. Dit via een kroegentocht, het bleek een interessante avond te worden met 4 Duitsers, een Indiër, een Egyptenaar, 2 Australiërs, een Chileen en een andere Nederlander en aantal Aziaten die geen Engels spraken. De Duitsers wilden graag het maximale uit het uurtje open bar halen dus zo gezegd zo gedaan. Daarna begon de rit in de bus met de nodige wodka en andere drank. Eerst een soort illegaal kroegje in een kelder bezocht waar het bier een eurootje kostte. Daarna wat op een bar gedanst in een andere kroeg('The Germans' lukte dit al niet meer waardoor de Nederland en ik al rond 12 uur 'Deutschland alles is vorbei' konden inzetten) toen naar een wat bekendere discotheek gegaan, zeer mooi behalve dat het VIP gedeelte zo'n beetje 50% van de ruimte in beslag nam en dat een biertje zo'n 10 euro kostte. Na twee biertjes toch maar naar de buurman gegaan met de Chileen van 37 jaar, deze volbloed Zuid Amerikaan ging echter al naar 10 minuten volop in conclaaf met een Chinese, aangezien haar vriendin geen woord Engels sprak vond ik het wel goed geweest en ging ik op zoek naar een taxi. Toen ik het Chinese adres op mijn telefoon liet zien griste hij helaas mijn telefoon uit mijn handen en reed hij vol gas weg. Ai dat was even kloten, na wat geschreeuw en gevloek later een tweede taxi gevonden, deze kon ik dus helaas niet uitleggen waar ik naartoe moest(het was ongeveer drie kwartier rijden naar mijn appartement) dus maar richting blijven aanwijzen totdat we na een kwartier gelukkig een politiepost midden op straat tegenkwamen. Deze heren spraken ook geen woord Engels dus ze snapten ook totaal niet wat het probleem nou was, de beste man haalde na een tijdje een Chinese kaart van Shanghai tevoorschijn, gelukkig kon ik daarop wel het metrostation waar ik naast woon aanwijzen en kon ik een uurtje later bekaf mijn bedje opzoeken.

Je wordt hier dus min of meer gedwongen om Chinees te leren. De vrouwenstem die de stations in de metro omroept in het Engels spreekt meer woorden Engels dan de vrouw achter de balie bij het Shanghai toerist Information Center. Ik ben in een week tijd zo'n 3 chinezen tegengekomen die een woordje Engels konden spreken, de meesten lopen ook nog eens snel weg als je Engels begint te praten wat je op zijn Cruijfiaans uiteraard ook weer in je voordeel kan gebruiken als ze je weer eens een of andere roze met glitters(zijn ze gek op) product/iets willen verkopen.

Dinsdag heb ik fietsje (westerse grootte fietsen kon ik nergens vinden) en een mondkapje gekocht en maar eens een beetje rondgefietst in de buurt. De Chinezen vonden het prachtig blijkbaar die buitenlander met z'n fietsje want ze zwaaiden of lachten veelal, hartstikke mooi natuurlijk. De rest van de week heb ik gebruikt om me alvast voor te bereiden op mijn afstudeeronderwerp. Ik begin een week later dan gepland bij het bedrijf en ik heb de rest van de week maar zoveel mogelijk gebruikt om aan mijn Engels en Chinees te werken.

Verder is het gebrek aan logica hier soms wat zoek, medewerkers die hier op de begane grond in een winkelcentrum werken hebben een winterjas aan, terwijl je op de vijfde verdieping een pizza moet eten in je T-shirt omdat er gewoon stikbenauwd is. Als je een kop koffie besteld bij de Starbucks hier 'spreek' je ook gemiddeld minimaal 3 van de 10 chinezen die er achter de balie staan en schreeuwen ze alle 10 netjes Zaoshang hao(goedemorgen) in koor als je binnenkomt. Als je een drankje betaald komt het geld ook vaak pas via twee of meer Chinezen in de kassa terecht. Voor alles wat de overheid ook maar kan regelen hebben ze wel iemand in uniform hier, bij elke groot kruispunt in het centrum staan ambtenaren met een stok en een fluitje in de hand om maar te voorkomen dat iedereen niet bij rood oversteekt, bij elk metrostation mensen met vlaggetjes om maar aan te geven dat alle deuren toch echt dichtzitten. Ohjah zaterdags toch maar een koffiezetapparaat aangeschaft, dat mocht natuurlijk niet ontbreken...:D. Anders wordt dat natuurlijk niet wat met die scriptie, dus nu als vanouds weer met licht trillende handjes van de cafeïne achter m'n laptop.

Al met al was het een mooi eerste week in een stad met hele grote verschillen, de meeste Chinezen mag ik tot nog toe wel , ze zijn ijverig, lachen op geheel eigen wijze best wel veel en ze blijven altijd vriendelijk en geduldig. Ik ben helaas nog steeds geen dikke vrienden met de 'Great Chinese Firewall', elke poging om Google, Facebook, Youtube, Twitter, Wikipedia en weet ik al wat te bereiken wordt helaas resoluut geblokkeerd waardoor ik morgen maar eens mijn nieuwe VPN verbinding ga uitproberen.

Tweede week
Die VPN verbinding doet het inmiddels, ik kan dus weer op Facebook etc. In mijn tweede week heb ik kennis gemaakt met het bedrijf waar ik ga afstuderen (Dragon Events) en met mijn nieuwe collega's. Na een prettige eerste kennismaking heb ik de eerste paar dagen mijn tijd besteed aan het inlezen in alle activiteiten en documenten van het bedrijf. Ik ben bij een aantal sollicitatiegesprekken en meetings aanwezig geweest en tot nog toe bevalt het bedrijf goed, ze zijn erg ambitieus en ze willen graag groeien. De laatste paar dagen ben ik voor mezelf gaan kijken hoe ik mijn scriptie op kan zetten en kreeg ik nog even van mijn Chinese collega de Chinese naam Ma Tao toegewezen; hetgeen iets betekend met richting, principes en een paard, dat belooft veel goeds. Afgelopen vrijdag kennis gemaakt met een aantal landgenoten bij de Vereniging voor Nederlanders in Shanghai, daar zaterdag ook een paar biertjes mee gedronken en aankomende dinsdag kan ik voor het eerst sinds een paar weken mijn voetbalschoenen weer aantrekken bij een training van FC Oranje, dat hier uitkomt in de Premier League van de Shanghai International Football League, ik ben heel benieuwd. Foto's volgen zodra ik mijn nieuwe telefoon binnen heb;)

Vriendelijke Chinese Groetjes, alvast een hele fijne carnaval gewenst! En u hoort zo snel mogelijk weer van mij;)

Zài jiàn
Mart Koopman/ Ma Tao

  • 17 Februari 2014 - 06:24

    Jetje :

    Hey mart(ma tao) succes daar in t verre sjanghai je heb een mooi verhaal geschreven ,doat henig an dr groet'n jetje

  • 17 Februari 2014 - 08:38

    Jos Van Kempen:

    Dag Mart, mooi verhaal. Dank je wel. Veel succes. We moeten snel weer contacten. Groet!

  • 17 Februari 2014 - 08:45

    Dennis:

    de 'Great Chinese Firewall'

    hahaha

  • 17 Februari 2014 - 10:16

    Inge:

    Mart! Heel leuk om te lezen hoe je het daar hebt ;)
    Heel veel succes daaro!

  • 17 Februari 2014 - 17:10

    Martijn:

    Nǐ hǎo Cookie! mooi verhaal om te lezen en goed om te horen dat je je wel vermaakt daar! Alvast succes met je scriptie en maak er nog een mooie tijd van we spreken elkaar binnenkort vast wel op skype!

    Zài jiàn!

  • 19 Februari 2014 - 03:30

    Mart Koopman:

    Haha dank allemaal!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mart

Info voor iedereen die het maar wil lezen over mijn ervaringen in Shanghai, China.

Actief sinds 16 Feb. 2014
Verslag gelezen: 1764
Totaal aantal bezoekers 2753

Voorgaande reizen:

30 Januari 2014 - 23 Juni 2014

Afstuderen in Shanghai

Landen bezocht: